MPEC Braniewo

22 września 2021

WYCIECZKA ,,MAZURY 2021″

djmedia:17

Dnia 18 września 2021 odbyła się wycieczka autokarowa pt. „MAZURY 2021”, której organizatorem była zakładowa komisja socjalna. Była to pierwsza wycieczka w tym roku.

Wyjazd na trasę  Kętrzyn, Mamerki, Gierłoż, Święta Lipka, Reszel – nastąpił  o 6.30 sprzed Bazyliki Mniejszej w Braniewie. W Kętrzynie powitał nas przewodnik PTTK p. Zbigniew, który był naszym opiekunem na całej trasie.

W pierwszej kolejności skierowaliśmy się do miejscowości Mamerki, gdzie znajduje się kompleks niezniszczonych bunkrów niemieckich z okresu II WŚ. W latach 1940-1944 zbudowano dla potrzeb 40 najwyższych generałów oraz oficerów i żołnierzy 250 obiektów w tym 30 schronów żelbetowych. Zostały opuszczone bez walki w styczniu 1945 r. Na terenie znajduje się muzeum z imitacją bursztynowej komnaty oraz wiele sprzętu wojskowego. Kolejną atrakcją dla chętnych i nie lada wyzwaniem było wejście na 38m wieżę, gdzie można było podziwiać panoramę jeziora Mamry.

Po dwugodzinnym zwiedzaniu, udaliśmy się do kolejnego obiektu militarnego Wilczy Szaniec. To właśnie tutaj ze względu na pobyt Führera Adolfa Hitlera budynki zostały wysadzone w powietrze. Ruiny doskonale ukazują kunszt i ogromną wiedzę techniczną ówczesnych budowniczych. Bunkry o długości 45 m, szerokości 27 m, wysokości ok. 10m, grubości ścian 6 metrów na każdym zrobiły wrażenie.

Po godzinnej przerwie obiadowej skierowaliśmy się do miejscowości Święta Lipka. Tam wysłuchaliśmy przepięknego koncertu organowego w wykonaniu miejscowego organisty, a nasz przewodnik  przedstawił historię powstania tamtejszego sanktuarium.

Ostatnim etapem naszej wycieczki była miejscowość Reszel. Mieliśmy okazję zapoznać się z historią XIV wiecznego zamku oraz obejrzeć wystawę średniowiecznych narzędzi tortur m.in. „Fotel czarownicy”, „Kołyskę Judasza” czy „Torturę wody”. Po pożegnaniu z naszym przewodnikiem skierowaliśmy się w drogę powrotną. Wracając w doskonałych humorach: śmiechom i żartom nie było końca – w nagrodę, przesympatyczny kierowca p. Janek pokazał nam miejscową atrakcję w Bisztynku – „Diabelski Kamień”. To jeden z największych głazów narzutowych w Polsce o wysokości 3 m i obwodzie 28 m. Legenda głosi, że kamień spełnia życzenia. Kto wie? Może uda się zorganizować kolejną wycieczkę…

Do Braniewa powróciliśmy w godzinach wieczornych ok. 18.30.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom i zapraszamy do udziału w kolejnych wycieczkach.

Oto krótka fotorelacja z naszej wyprawy, którą wykonała nasza koleżanka Beata

Organizator wycieczki

Irena Sulich

A może zainteresuje Cię także…

Napisz wiadomość

Jeśli masz jakieś pytania, skorzystaj z poniższego formularza. Odpowiedź uzyskasz niezwłocznie po jej odczytaniu.